Over Rollerblade®
In 1980 ontdekten twee hockeyspelende broers uit Minnesota een in-line skate toen ze in een sportwinkel aan het rommelen waren. Ze besloten dat dit ontwerp een ideaal hulpmiddel zou zijn om buiten het seizoen hockey te trainen.
Ze verfijnden de schaats en begonnen de eerste Rollerblade® schaatsen in elkaar te zetten in de kelder van het huis van hun ouders in Minneapolis. In datzelfde jaar richtten ze het bedrijf op dat later Rollerblade® zou worden. Hockeyspelers trokken al snel de aandacht als ze in de zomer over de wegen van Minnesota gleden. Nordic en Alpine skiërs waren ook snel bereid om Rollerblade® skates aan te passen aan hun trainingsregime. De zaken groeiden in het begin van de jaren 80, maar de markt voor in-line skates was onontwikkeld en geografisch beperkt.
Strategische marketing inspanningen werden geïntroduceerd in het midden van de jaren '80 om in-line skaten als een nieuwe sport te positioneren, en basis marketing tactieken werden toegepast in Miami Beach, FL, Minneapolis, MN, en Venice Beach, CA. In het midden van de jaren 80 tot het einde van de jaren 80 werd de directe verkoop stopgezet en zocht Rollerblade® distributie via sportwinkels.
Toen de jaren 80 ten einde liepen, breidde Rollerblade® de markt verder uit door middel van in-line skating-evenementen, wedstrijden en andere activiteiten die specifiek waren voor de sport, waaronder de nieuwe trend van agressief skaten. Daarnaast katapulteerden traditionele marketing tactieken en een agressief public relations plan het skaten naar de mainstream.
In het begin van de jaren 90 werd voor het eerst internationale distributie gerealiseerd met de oprichting van verschillende distributeurschappen. In 1991 kocht Nordica, een lid van de Benetton Group, een aandeel van 50% in het bedrijf. Cross-promoties met grote bedrijven in consumentenproducten gaven de markt geloofwaardigheid en de publiciteit voor de sport bereikte een hoogtepunt toen de populariteit steeg en de deelname sneller groeide dan welke sport ook in de geschiedenis. De jaren '90 werden gevuld met een verdere uitbreiding van de markt en de industrie, die werd gestimuleerd door grote stappen in skate technologie. Lichtere, sterkere materialen, lagere prijzen en technologieën zoals onze revolutionaire ABT® rem, maakten skaten toegankelijker voor mensen van alle leeftijden en atletische vaardigheden.